رسانه‌های قزاقستان

رادیو و تلویزیون:

در قزاقستان حدود 127 شبکه رادیو وتلویزیونی ماهواره ای، سراسری، محلی و کابلی فعالیت می کنند. اکثر این شبکه ها نزدیک به دولت هستند و برنامه های  مختلفی  در زمینه های هنری، فرهنگی و اجتماعی به زبان قزاقی و روسی پخش می کنند.شبکه تلویزیونی «قزاقستان»، «24KZ»، «خبر»، «بالاپان»، «کزاسپورت»، «کانال یک اوراسیا»، «علم و فرهنگ»، « قزاق تی وی»، و «آستانا تی وی» مهمترین شبکه های سراسری دولتی هستند که برنامه های خود را به زبان روسی و قزاقی و از طریق ماهواره نیز پخش می کنند. شبکه های روسی بین المللی نیز از طریق گیرنده های ماهواره ای و شبکه های کابلی قابل دسترس است. همچنین مرکزی به منظور یکپارچه سازی فضای رسانه های ملی، با عنوان «Kaz Media Center» (مرکز رسانه ای قزاقستان) در آستانه ایجاد شده که کانالهای رادیویی و تلویزیونی ملی برنامه های خود را از این مرکز تهیه و پخش می نمایند.

 مطبوعات و رسانه های مجازی:

براساس آمار سال 2014 درمجموع 1898 عنوان رسانه گروهی چاپی، روزنامه،هفته نامه، ماهنامه و گاهنامه در قزاقستان وجود دارد که 1367 عنوان به نام روزنامه و 531 عنوان مجلات می باشند. از این تعداد، تنها 3 نشریه «یگیمن قزاقستان»(200 هزار تیراژ) «کاز پراودا»(105 هزار تیراژ)، «لیتر»(33 هزار تیراژ)، در واقع بصورت روزانه منتشر و توزیع سراسری می شوند. دیگر نشریات مهم سراسری قزاقستان عبارتند از؛ «کورسیو»، «ژاس آلاش»(70 هزار تیراژ)، «کاراوان»، و «ورمیا». غالب جراید در قزاقستان نزدیک به دولت بوده، به زبان روسی منتشر و به اخبار، برنامه های فرهنگی، هنری و تبلیغات اختصاص دارند. در سالهای اخیر با توسعه استفاده از اینترنت، تیراژ جراید کاغذی کاهش یافته و حتی بسیاری تنها به انتشار نسخه اینترنتی بسنده می کنند.

در این کشور 260 رسانه گروهی الکترونیکی و 65 خبرگزاری وجود دارد که اقدام به اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی می نمایند.

«کازینفرم» به عنوان مهمترین خبرگزاری گروهی دولتی، تولیدات خبری خود را به 4 زبان قزاقی (با الفبای سریلیک، عربی و لاتین)، روسی، انگلیسی و چینی منتشر  می کند.

بیش از 6 میلیون کاربر اینترنت در قزاقستان وجود دارد و حدود 70 هزار سایت نیز به ثبت رسیده است. بزرگترین خبرگزاریها و منابع خبری قزاقستان مانند «کازینفرم»، «نوماد»، «زی نیوز»، «تنگری نیوز»، «بی نیوز»، «کانیوز»، «زاکون»، و «توتال کی زد» بوده و از اینترنت به طور گسترده برای فعالیت خود استفاده می کنند. زبان غالب این رسانه ها، روسی است و سایتهای دولتی در کنار آن از زبان قزاقی نیز استفاده می کنند. سایت های متعلق به دولت در دامنه داخلی اینترنتی KZ قرار دارند.