دریافت فایل به صورت pdf
فصل 1. تجزیه و تحلیل وضعیت جاری
نظم امروزه روابط بین الملل در حال تغییر به علت تحولات پیچیده ای است که ویژگی های اصلی آن عبارتند از:
- بحران اعتماد و افزایش درگیری، از جمله به دلیل کاهش کارکرد موسسات چند جانبه ای امنیتی، بهره وری پایین سازوکارهای دیپلماسی پیشگیرانه و حل مناقشات؛
- فرسایش اصول اساسی حقوق بین الملل، برخورد جهانی دو جریان اصلی – جهانی سازی و ناسیونالیسم که خطرات جدی برای کشور های متوسط و کوچک ایجاد می کند.
- تشدید چالش های سنتی و تهدیدات امنیتی مانند تروریسم، افراط گرایی، مسابقه تسلیحاتی از جمله موشکی، هستهای و فضایی، تغییرات آب و هوایی و و تهدیدات دیگر.
- ظهور عوامل جدید مؤثر بر ژئوپلیتیک و ژئواکولوژی، از جمله عوامل مرتبط با توسعه فناوریهای اطلاع رسانی و ارتباطاتی و پدیدههای جنگ هیبرید و سایبری؛
- فرسایش مدل مدرن جهانیسازی و سیستم تجارت بینالملل، افزایش شکاف در توسعه اقتصادی و فناوری بین کشورها و مناطق، آسیب پذیری سیستم مالی جهانی، تشدید جنگ و تجاری و ارزی، رویاروئی با تحریم ها؛
با توجه به این، جامعه جهانی لزوم تشکیل یک سیستم پایدار در روابط بین الملل را درک میکند و عوامل ذیل موجب افزایش اهمیت آن می شوند:
- وابستگی فزاینده کشورها و مناطق؛
- تجربه انباشته شده در حل مشکلات جهانی و منطقهای، جستجوی پاسخ های مشترک برای چالشهای حال حاضر؛
- عدم وجود تقابل ایدئولوژیکی بین کشورهای پیشرو و بلوکهای نظامی وسیاسی؛
- آگاهی از عدم جایگزینی اقتصاد بازار؛
عوامل فوق بر رویکردهای مفهومی و عملی در زمینه سیاست خارجی قزاقستان تأثیر جدی دارد.
کشور ما در طول سالهای استقلال موقعیت خود را در عرصه بینالمللی تقویت کرده و به عنوان یک کشور صلح دوست، شریک قابل اعتماد در امور جهانی و منطقهای تثبیت شده است. قزاقستان با اجرای سیاست خارجی چند وجهی، عملگرایی فعال، سهم بسزایی در شکل گیری و اجرای دستور کار جهانی و منطقهای در زمینه امنیت و همکاری و توسعه دارد. در عین حال، حفظ همه جانبه و غیرقابل انکار از منافع ملی، پیشبرد سازندهای اولویتهای سیاست خارجی و اقتصادی خارجی مورد توجه اصلی قرار دارد.
در عین حال، گذار قزاقستان به مرحله جدیدی از توسعه دولتی و شکل گیری عصر جدید اقتصادی، سیاست خارجی قزاقستان را در مواجهه با واقعیتها و چالشهای جدید قرار می دهد.
اول، با توجه به افزایش رقابت بین دولتی برای نفوذ سیاسی و اقتصادی و بازارهای بینالمللی و جریان سرمایهگذاری، قزاقستان باید موقعیت خود را به عنوان یک عضو مسئول در جامعه جهانی، یکی از عناصر اصلی سیستم ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک اوراسیا و کشور پیشرو در منطقه آسیای میانه را تثبیت کند.
دوم، در چارچوب یک وضعیت جهانی و منطقهای که بصورت پویایی در حال تغییر است، ترویج کارآمدتر و منظمتر ابتکارات بینالمللی قزاقستان مبتنی بر عملگرایی، تجزیه و تحلیل منظم به منظور دستیابی به نتایج دقیق برای کشور و جهان مهم است.
سوم، مطابق با مفهوم « کشور شنوا» و با در نظر گرفتن وظیفه استراتژیک برای تبدیل شدن به یکی از سی کشور پیشرفته در جهان، باید بر پیشبرد و حمایت از منافع دولت، کسب و کار و هر شهروند تأکید شود. این شرط اصلی برای ایجاد یک کشور قوی، هماهنگ و مسئولیتپذیر اجتماعی است که به صورت ارگانیک در سیستم مدرن روابط بینالملل ادغام شده است.
نیاز به هماهنگی سیستم دیدگاههای سیاست خارجی و ابزارهای دیپلماتیک با واقعیت های بلند مدت، امکان پذیرش این سند را تعیین میکند.
دکترین سیاست خارجی جمهوری قزاقستان برای سال های 2020-2030 با توجه به اهداف و مقاصد منعکس شده در استراتژی توسعه بلند مدت و پایدار تا سال 2050 و برنامه ملت «100 قدم دقیق برای اجرای پنج اصلاحات نهادی» و پیامهای سالانه رئیس جمهور به مردم قزاقستان تهیه شده است.
فصل 2. تجربه بینالمللی
توسعه دکترین سیاست خارجی به طور گستردهای در تعاملات بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرد.
بررسی دکترینهای سیاست خارجی کشورهای خارجی نکات اصلی ذیل را نشان می-دهد.
- به منظور اجرای موفقیت آمیز منافع ملی و پیگیری یک استراتژی مؤثر بینالمللی، کشورهای جهان از اهمیت داشتن دکترین سیاست خارجی متعادل و واقع بینانهای آگاه هستند.
- دکترین سیاست خارجی انعکاس منافع بلند مدت و جاری کشورها ناشی از امکانات عینی، موقعیت و نقش آنها در سیستم روابط بینالملل است.
- در توسعه دکترین سیاست خارجی تمایل به استفاده از تجربه فعالیتهای بینالمللی کشورها و تمایل به حفظ استمرار روندها مشاهده میشود.
- چارچوب دکترین سیاست خارجی سایر کشورها نیز مبتنی بر همبستگی سیاستهای خارجی، داخلی و اقتصادی میباشد.
با توجه به موقعیت قزاقستان به عنوان یک کشور منطقهای متوسط، تحلیل دکترین سیاست خارجی کشورهای دیگر به عنوان یک مقوله بینالمللی قابل مقایسه، اهمیت خاصی داشته است. این مقایسه موارد ذیل را مشخص نموده است:
در شکلگیری جهت سیاست خارجی کشورهای متوسط عوامل سیستماتیک تأثیر بیشتری دارند. (رویدادها و روندها در سطح جهانی و منطقهای که مستقیماً در دستور کار سیاست خارجی منعکس میشوند).
به طور کلی، این دکترین به تجربه مثبت موجود در جهان در توسعه اسناد سیاست خارجی میافزاید و آن را با شرایط امروزه توسعه قزاقستان سازگار میکند.
فصل3. اصول اساسی سیاست خارجی
جمهوری قزاقستان سیاست خارجی خود را بر اساس اصول اساسی ذیل به اجرا میگذارد:
- تداوم سیاست خارجی نورسلطان نظربایف رئیس جمهور اول- رهبر ملت در مرحله جدید توسعه کشور؛
- کمک به ایجاد نظم جهانی پایدار، عادلانه و دموکراتیک؛ ادغام برابر در فضای سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه جهانی؛ حمایت مؤثر از حقوق، آزادیها و منافع قانونی قزاقستانیها و هموطنان مقیم خارج از کشور؛
- ترویج انعکاس شفافیت کشور در محیط خارجی، ایجاد شرایط خارجی مطلوب برای افزایش رفاه قزاقستانیها، توسعه پتانسیلهای سیاسی، اقتصادی و معنوی کشور؛
- چند وجهی بودن، عمل گرایی و فعالیت تبلیغاتی به معنای توسعه روابط دوستانه، برابر و متقابل با همه کشورها، انجمنهای بینالمللی و سازمانهای بینالمللی که مورد علاقه عملی قزاقستان هستند؛ میباشد؛
- چندجانبهگرایی با هدف ایجاد یک دیدگاه جمعی و رویکردهای مؤثر جامعه جهانی برای حل طیف گستردهای از مشکلات جهانی و منطقهای بر اساس رایزنیها و توافقهای چند جانبه؛
- پیوند جداناپذیر بین امنیت و توسعه در سطوح ملی، منطقهای و جهانی شامل توسعه رویکردهای یکپارچه جامعه بینالمللی برای پاسخ به چالشها و تهدیدات امنیتی مرزی، حل درگیریها و ایجاد صلح در کشورهایی که در آن درگیری وجود داشته است؛
فصل 4. اهداف و مقاصد سیاست خارجی
استراتژی سیاست خارجی قزاقستان دستیابی به اهداف استراتژیک ذیل را هدف قرار داده است:
- تقویت استقلال، حاکمیت دولت و تمامیت ارضی کشور، حفظ استقلال سیاست خارجی؛
- تحکیم مواضع پیشرو و پیشبرد منافع بلند مدت قزاقستان در منطقه آسیای میانه؛
- تقویت موقعیت قزاقستان به عنوان یک شرکت کننده فعال و مسئول در مجامع بین المللی که به تأمین ثبات و امنیت بینالمللی و منطقهای کمک قابل توجهی ارایه میدهد؛
4/ حفظ روابط دوستانه، قابل پیش بینی و سودمند متقابل با کشورهای خارجی در دو قالب دو جانبه و چند جانبه، توسعه تعامل یکپارچه با انجمنهای بین دولتی و سازمانهای بینالمللی؛
- استفاده کامل از ظرفیت سیاست خارجی به منظور افزایش رقابتپذیری اقتصادی ملی کشور، سطح و کیفیت زندگی قزاقستانیها؛
- مساعدت به حفظ و تقویت وحدت مردم چند ملیتی قزاقستان با روش های سیاست خارجی؛
- قرار دادن منافع عملی شهروندان قزاقستان و کسب و کار ملی در خط مقدم سیاست خارجی دولت؛
استراتژی سیاست خارجی قزاقستان دستیابی به اهداف ذیل را تنظیم و اجرای کارهای زیر را تعیین میکند:
- افزایش تلاشهای بیشتر در جهت ایجاد یک فضای پایدار سیاسی و فضای ثابت و امن از لحاظ اقتصادی در قزاقستان؛
- تداوم مسیر تقویت صلح و همکاری بینالمللی، افزایش اثربخشی سیستمهای امنیت و تعامل جهانی و منطقه ای؛
- توسعه و اجرای رویکردهای جدید در مورد موضوعات کلیدی سیاست خارجی در سطح دو جانبه و چند جانبه با در نظر گرفتن پیشبرد و حمایت از منافع استراتژیک بلند مدت کشور؛
- تضمین سطح جدید «اقتصادی سازی» سیاست خارجی، تقویت موضع قزاقستان در سیستم روابط اقتصادی جهان؛
- فعال سازی «دیپلماسی بشردوستانه»، ترویج تصویر مثبت کشور در جامعه جهانی؛
- برقراری یک سیستم ارتباطی مؤثر با جامعه قزاقستان درباره موضوعات سیاست خارجی؛
- تقویت فعالیت برای تامین حمایت از حقوق شخصی و خانوادگی شهروندان، منافع قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری قزاقستان در خارج از کشور.
فصل 5 اولویت های حفظ صلح و امنیت بین المللی
- روندها و افق توسعه سیاست خارجی
اهداف ذکر شده بالا اولویتهای کلیدی پیش روی کشور در عرصه بینالمللی را تعریف مینمایند:
- ترویج، اعاده و تقویت فضای اعتماد در روابط بینالملل بر اساس اهداف و اصول منشور سازمان ملل، ترویج تعامل چند جانبه بر اساس برابری و مصالحه؛
- بکار گیری رهیافت همگرا برای حل اختلافات و مناقشات بین کشوری همچنین اختلافات داخلی در مناطق وابسته با تاکید بر میانجیگری و احتمال استفاده از دیپلماسی پیشگیرانه؛
- تشویق ثبات ساختاری، مقابله با استفاده و تهدید استفاده از سلاحهای هستهای برای هر گونه هدفی، ادامه تلاشها برای دستیابی به جهانی عاری از سلاحهای هستهای؛
- مشارکت در تلاشهای بینالمللی برای جلوگیری از رقابتهای تسلیحاتی برای توسعه سلاحهای متعارف و سلاحهای جدید، حمایت، حفظ و ترویج رژیمهای بینالمللی کنترل تسلیحات متعارف و جدید؛
- شدت دادن به تلاشها برای یافتن رهیافتهای همگرا برای پرداختن به موضوعات اصلی امنیت در آسیا شامل تبدیل کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (CICA) به سازمان منطقهای برای امنیت و توسعه؛
- همکاری و کمک در تقویت تلاشهای منطقهای و جهانی در مقابله با تروریسم بینالمللی و افراط گرایی از طریق ایجاد ائتلاف وسیع بینالمللی مبارزه با تروریسم، تعامل با شرکای خارجی در مبارزه با جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم؛
- کمک به تضمین امنیت بینالمللی اطلاعات، مبارزه با تروریسم سایبری و استفاده از تکنولوژی ارتباطات و ارتباطات برای اهداف غیر قانونی شامل آن دسته از فعالیتهایی که صلح، امنیت و ثبات بینالمللی را به مخاطره می اندازد.
- اولویتهای دیپلماسی اقتصادی
2.1 جذب منابع بینالمللی و ظرفیتها در روندهای تحول ساختاری اقتصاد ملی از طریق برنامههای صنعتی سازی و توسعه "اقتصاد موضوعات ساده"؛
2.2. توسعه همکاریهای بینالمللی برای جذب سرمایه گذاری با کیفیت خارجی در بخشهای اساسی اقتصاد شامل ساخت ماشینها، ساخت انواع ابزارها، مجتمعهای صنعتی کشاورزی، صنایع سبک، تولید مصالح ساختمانی، معدنی، حمل ونقل و لجیستیک، بهداشت و درمان، آموزش، گردشگری، پتروشیمی و پالایش نفت، خدمات صنایع نفت، صنایع شیمیایی کشاورزی و فلزات .....؛
2.3 تشویق انتقال تکنولوژیهای پیشرفته خارجی به قزاقستان به عنوان یک بخش مهم نوآوری و پروسه صنعتی شدن، تشویق برند قزاقستان به عنوان یک حوزه حقوقی برای همکاری های بین المللی در زمینه صنایع جدید با تکنولوژی بالا در چارچوب برنامه دولتی "قزاقستان دیجیتال"، توسعه برنامه هوش مصنوعی و حوزههای مرتبط؛
2.4 تضمین شرایط خارجی مناسب برای اجرای "مفهوم گذار جمهوری قزاقستان به اقتصاد سبز" برای بهبود کارآیی آب، زمین و منابع بیولوژیک؛
2.5 مساعدت در همگرایی رقابت پذیرترین بخشهای اقتصاد قزاقستان در چرخههای منطقهای و بینالمللی تولید؛
2.6 مساعدت به سرمایه گذاران و تولید کنندگان قزاقستان در اجرای پروژهها در بازارهای خارجی، مقابله با تبعیض علیه آنها توسط آژانسهای دولتی در سایر کشورها؛
2.7 تشویق توسعه محدوده، حجم و جغرافیای صادرات ملی و در وهله اول صادرات محصولات تولیدی به جای مواد اولیه با در نظر گرفتن اولویتهای برنامه دولتی تجارت 2025 و اصلاحات بعدی آن. مشارکت در توسعه و اجرای استانداردهای کیفیت بینالمللی، مساعدت در حذف تعرفهها و سایر اقدامات غیر تعرفهای و حفاظتی که موجب جلوگیری از صادرات کالاها و خدمات قزاقستان میشوند؛
2.8 تلاش برای تبدیل قزاقستان به هاب بین قارهای حمل و نقل و لجستیک در راههای اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب بر اساس ظرفیتهای برنامه دولتی "نورلی-ژول"، معرفی سیاست آسمان باز و ابتکارهای زیربنایی در ارتباط با شرکای خارجی؛
2.9 توسعه تجارت، همکاریهای اقتصادی تجاری در سطح محلی و منطقهای بر اساس پایههای مجمع منطقهای همکاری میان قزاقستان و روسیه، مرکز بینالمللی خارگاس برای همکاریهای فرامرزی و مرکز تجارت و همکاریهای منطقهای آسیای مرکزی؛
2.10 مساعدت در تقویت امنیت انرژی جهانی و منطقهای، دستیابی به توازن منافع میان کشورهای تولید کننده، ترانزیت و مصرف کننده نفت و ایجاد راههای متنوع، با ثبات و امن برای صادرات انرژی؛
2.11 تشویق توسعه مرکز مالی بینالمللی آستانه و همگرایی هر چه بیشتر آن در اکوسیستم مالی بینالمللی. جذب شرکتهای بزرگ خارجی برای مدیریت تبادل ذخایر و مواد اولیه؛
2.12 تشویق عملکرد موثر سیستم تجارت بینالملل بر اساس اصول سازمان جهانی تجارت؛
2.13 مشارکت در تلاش های بینالمللی برای تضمین امنیت غذایی منطقهای شامل سازمان اسلامی امنیت غذایی؛
2.14 مشارکت در تلاشهای جامعه بینالمللی برای تامین کمکهای توسعهای رسمی؛
- اولویتها در حوزههای حقوق بشر، دیپلماسی بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست
اولویتها در حوزههای حقوق بشر، دیپلماسی بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست به شرح ذیل است:
3.1 تقویت همکاریهای سازنده و عادلانه در زمینه حمایت از حقوق بشر و آزادیها، توسعه جامعه مدنی با توجه به ویژگیهای ممتاز توسعه تاریخی و ارزشهای فرهنگی کشورهای جهان؛
3.2 تشویق گفتگوی بینفرهنگی و بینمذهبی از طریق کنگره رهبران ادیان جهانی، ابتکارات دهه بینالمللی نزدیکی تمدنها، شرکت در اتحاد تمدنهای سازمان ملل متحد و سایر ابتکارات بینالمللی؛
3.3 شرکت در تلاشهای جامعه بینالمللی برای مقابله با جرایمی که توسط نفرت، تبعیض قومیتی، تضادهای مذهبی و ملیگرایی و افراطگرایی تشویق میشود؛
3.4 شرکت در تقویت همکاری های بین المللی در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان؛
3.5 الحاق به کنوانسیونها و معاهدات چندجانبه و انعقاد موافقتنامههای دوجانبه در مورد آزادسازی رویههای صدور روادید و رژیمهای آن؛
3.6 انعقاد موافقتنامههای دوجانبه در زمینه کمکهای حقوقی متقابل در حوزههای مدنی و کیفری، استرداد و انتقال افراد محکوم شده؛
3.7 توسعه همکاریهای بینالمللی در سطح دوجانبه و چند جانبه در حوزه آموزش، علوم، فرهنگ، ورزش و سیاستگذاری در حوزه جوانان؛
3.8 ترویج میراث غنی تاریخی و فرهنگی مردم قزاق در قالب برنامه "روحانی ژانگیرو"؛
3.9 توسعه استفاده از دیپلماسی دیجیتال برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی، ترویج ابتکارات بین المللی، توسعه همکاری با کشورهای خارجی؛
3.10 اطلاع رسانی به جامعه بینالمللی در زمینه رهیافتهای قزاقستان و ابتکارات آن در زمینه سیاست منطقهای، جهانی و اقتصادی با استفاده از مجمع اقتصادی آستانه، مجمع رسانهای اوراسیا و کلوپ آستانه؛
3.11 توضیح ساختاری وظایف و اولویتهای سیاست خارجی قزاقستان برای مردم همچنین نتایج مشخص و بهرههای آن برای ملت قزاقستان برای افزایش رقابت پذیری جامعه و مقاومت آن در برابر تهدیدات خارجی؛
3.12 حمایت از توسعه زبان قزاقی در مکانهایی که قزاقها در خارج از کشور تجمع بیشتری دارند؛
3.13 حمایت از حقوق و منافع مشروع شهروندان قزاق که در خارج اقامت دارند همچنین کودکان قزاقی که توسط خارجیان به فرزند خواندگی گرفته شدهاند و در خارج زندگی میکنند؛
3.14 استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی پارلمانی برای ترویج پیوندهای سیاسی؛ اقتصادی و انسانی؛
3.15 کاربرد ابزارهای دیپلماسی عمومی، تعامل با سازمانهای غیر دولتی قزاقستان در حوزه سیاست خارجی،
3.16 توسعه همکاریهای بین المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست، جلوگیری و رفع بلایای طبیعی و بلایای ساخت بشر؛
3.17 ادامه کار برای بهبود ابزارها و مکانیسمها در زمینه مدیریت پایدار و حفاظت از منابع آبی مرزی؛
3.18 همکاری با شرکای خارجی و اهدا کنندگان برای احیای منطقه آزمایش هستهای سِمی پلاتینسک و دریاچه آرال و همچنین مقابله با بیابانزایی؛
3.19 اجرای سازوکارهای کنوانسیون چارچوبی حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر و پروتکلهای مربوط به آن با مشارکت سایر کشورهای ساحلی دریای خزر؛
3.20 مشارکت در همکاریهای بینالمللی در زمینه بهداشت در مقابله با بیماریهای واگیردار و همهگیری آن.
ابزارهای اجرای سیاست خارجی
- مطابق با قانون اساسی جمهوری قزاقستان، رئیس جمهور خطوط اصلی سیاست خارجی کشور را مشخص مینماید و نمایندگی قزاقستان در روابط بینالملل را بر عهده دارد؛
- مطابق با قانون اساسی جمهوری قزاقستان "درارتباط با اولین رئیس جمهور قزاقستان-رهبر ملت"، اولین رئیس جمهوری قزاقستان- رهبر ملت به خاطر ماموریت تاریخی خود، حق مکلف نمودن مردم، مقامات و نهادهای دولتی را در زمینه ابتکارات خود در حوزه سیاست خارجی به صورت مادام العمر دارد.
- پارلمان به عنوان بالاترین نهاد نمایندگی، فعالیت قانونگذاری در ارتباط با تصویب یا رد معاهدات بینالمللی را در چارچوب قدرت اعطا شده از سوی قانون اساسی بر عهده دارد.
- وزارت امور خارجه که یک مقام صلاحیتدار در حوزه سیاست خارجی می باشد؛ خطوط اصلی سیاست خارجی را توسعه داده و ابتکارات بین المللی رئیس کشور را به اجرا می گذارد، پیشنهادات مربوطه را به رئیس جمهور و دولت ارائه می کند، فعالیت های نهادهای مرکزی اجرایی را در ارتباط با دولتهای خارجی، اتحادیه های بین دولتی و سازمان های بینالمللی را هماهنگ می کند.
- دولت که مدیریت نهادهای اجرایی را عهده دار است توسعه روابط با دول خارجی، سازمانهای منطقهای و بینالمللی را تضمین میکند و به توسعه اقدامات برای اجرای سیاست خارجی اقتصادی و تامین مالی فعالیتهای سیاست خارجی میپردازد.
- نهادهای دولتی به طور منظم، با توجه به حوزه اختیارات و در هماهنگی با وزارت امور خارجه، اجرای موافقتنامهها و تعهدات بینالمللی کشور میپردازند، راهکارهای تاکتیکی و پیشنهادات ویژه در حوزه سیاست خارجی را توسعه میبخشند، تصمیمات داخلی نهادهای دولتی که تبعات سیاست خارجی بالقوه دارد بایستی به تایید وزارت امور خارجه برسد.
موسسات خارجی جمهوری، بخش کلیدی سیستم متحد خدمات سیاست خارجی قزاقستان به ریاست وزارت امور خارجه هستند. هدف از فعالیتهای آنان محافظت، ترویج منافع ملی قزاقستان، شهروندان و موسسات حقوقی آن در کشورهای پذیرنده، اتحادیه های بین دولتی و یا سازمانهای بین المللی است.
کمیسیونهای بین دولتی (کمیته ها، شوراها و مجامع) در زمینه تجارت و همکاریهای اقتصادی با کشورهای خارجی ابزار اصلی برای ترویج منافع قزاقستان، تعامل میان تجار و دولت و حل مشکلات منافع مشترک با شرکای خارجی است.
برنامهها و طرحها برای اجرای توافقنامهها و تعهدات ناشی از معاهدات بین المللی و تصمیمات کمیسیونهای بین دولتی (کمیته ها، شوراها و مجامع) توسعه مییابند.
کمیسیونهای بین سازمانی و گروههای کاری بنا نهاده شده اند تا اولویتهای خاص در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی را به اجرا بگذارند. شورای عمومی در زمینه نظارت بر فعالیتهای وزارت امور خارجه تعامل با جامعه مدنی، آگاه سازی عمومی و کارشناسی کلی را به اجرا میگذارد.
فصل 6 مراحل اجرا و بروندادهای مورد نظر
برای افزایش پیشبینی پذیری بنیادهای فکری سیاست خارجی قزاقستان، این چارچوب برای 10 سال دیگر نیز تمدید شد. برنامه برای اجرای این قالب مفهومی توسط دولت قزاقستان مورد موافقت قرار گرفت و هر دو سال یکبار روزآمد خواهد شد.
اجرای این قالب مفهومی موجب خواهد شد تا:
- استقلال جمهوری قزاقستان و اقتدار بینالمللی آن در انطباق با تداوم استراتژی امنیت ملی، منطقهای و جهانی تقویت تقویت گردد؛
- ایجاد محیط خارجی مناسب، تقویت روابط سیاسی و اقتصادی دوستانه، عادلانه و دارای نفع دوجانبه قزاقستان با تمام کشورها و سازمانهای بینالمللی علاقمند؛
- دستیابی به سطوح بالاتر پیوستگی قزاقستان در جامعه بینالمللی و روابط اقتصادی جهانی از طریق متنوع سازی و دیجیتالیزه کردن اقتصاد ملی؛
- شدت بخشیدن به همکاری بینالمللی در زمینههای فرهنگی، انسانی، علمی، آموزشی و سایر موضوعات؛
- تقویت و حفاظت از منافع افراد و خانواده ها، منافع تجاری افراد و شخصیتهای حقوقی جمهوری قزاقستان در خارج از کشور؛
- تقویت کردن امنیت ملی و جهانی؛
- افزایش آگاهی عمومی مردم قزاقستان و کشورهای خارجی درباره اولویت های بلند مدت، اقدامات ملگرایانه و نتایج قاطع سیاست خارجی دولت؛
- در نتیجه دولت، تجارتهای ملی و مردم قزاقستان منافع ویژهای را از فعالیتهای سیاست خارجی دریافت خواهند نمود.
فصل 7 فهرست قوانینی که از طریق آن چارچوب مفهومی استراتژیک به اجرا می رسد:
- قانون اساسی جمهوری قزاقستان فصل "درباره رئیس جمهور اول قزاقستان- رهبر ملت" مصوب 20 ژولای 2000؛
- قانون جمهوری قزاقستان "در خصوص خدمات دیپلماتیک جمهوری قزاقستان" مصوب 7 مارس 2002؛
- قانون جمهوری قزاقستان " در مورد موافقتنامههای بینالمللی جمهوری قزاقستان" مصوب 30 می 2005.